onsdag 4 februari 2009

Larviga bussar

B2B är lika med dötrist eller? Inte i detta fallet.
Hur illustrerar man bäst miljövänliga bussar som smälter in i sin omgivning på ett naturligt sätt? Tja kanske på detta sättet. Färgglada bussar som påminner om larver i en växtrik bakgrund. Nog har man nångång tyckt att nya bussar påminner om just larver.

Såna här jobb brukar man kalla för "kreativ retusch". Tyvärr är inte det en bra beskrivning på just detta jobbet. Här har man snarare blivit körd med "voice command" genom hela processen. Det finns inte en enda pixel som inte ligger efter AD´s önskemål. Så för min del kallar jag det "okreativ retusch". Trots detta så tycker jag att slutresultatet blev riktigt bra. Det ovan nämnda arbetsförfarandet brukar inte direkt borga för goda resultat, men i detta fall så funkade det.

Det svåraste med att göra bilderna var att det saknades bra bilder på bussarna. Halvtaskiga miljöbilder på bussarna fick retuscheras upp ordentligt. Rob Vanstone har fotat bakgrundsbilderna.

volvo_buss_a4

volvo_buss_a1 volvo_buss_a2 volvo_buss_a3

Personligen så gillar jag denna typen av reklam, den är fantasifull, färgrik och man blir glad av att se den. Är inte säker på i vilka typer av media annonserna gick.
Det har gjorts lite webbanners och liknande på temat men mest har varit print samt event material till mässor tex vepor o liknande.


Till vänster är ytterliggare en bussbild men den användes aldrig, tråkigt nog för det var en av mina favoriter i serien.
volvobuss

0 kommentarer:

Skicka en kommentar