tisdag 3 februari 2009

Bokia kränger världar.

Bokias nya kampanj går ut på att de inte bara säljer böcker utan hela världar. Lite småtöntigt men bäddar ju för rätt schyssta bilder. ADn Marcus var på gång med nåt riktigt stort i idéstadiet om att göra kompletta världar i vikt papper. Pengarna räckte antagligen inte till (antar jag) för att återskapa storheten i hans tidiga skisser. Istället skulle världarna vecklas fram ur “pop up böcker” som man kanske minns sen man var barn.

Produktionsbolaget Bobby gjorde en riktigt grym reklamfilm på maneret. Min uppgift var att ge printmaterialet lite mer finish, en mer magisk känsla. Eftersom filmen gjordes innan så var ju bildmaterialet spikat. Så det enda jag kunde tillföra var lite bakgrund, speglingar, effekter samt en viss form av papperskänsla.

Personligen så tycker jag att man ganska tidigt tappade “veckla ut” och “pappers känslan”. Eftersom man inte lyckades återge detta så borde man övergivit det mot mer tankebubbleliknande koncept. Det hade bäddat för ännu mer spännande kompositioner och gett större möjligheter att utveckla. Man blir ganska lätt låst av att det skall set ut som papper som vecklas upp, det verkar ändå inte vara någon som tolkar bilderna på det sättet.
Trotsallt så tycker jag att detta är en riktigt cool kampanj, snyggaste Bokäffärsreklamen jag kan erinra mig om men det hade kunnat göras bättre.

Detta jobb gjorde jag samtidigt som Santa Maria A moment away och det blev lite käbbel internt om att kampanjerna liknade varandra.

Till “jag älskar bokrea” taggen så kom en gammal goding till Photoshopplugin väl tillhands.
bokia3
bokia1 bokia2

0 kommentarer:

Skicka en kommentar