måndag 9 februari 2009

Bokia – Så vinner man en pitch

Min byrå var med i en pitch för att få Bokia som kund. Idén till en reklamfilm var ganska svår att visualisera med ett vanligt handtecknat storyboard. Därför fick jag i uppgift att illustrera med hjälp av photoshop och en gnutta fantasi hur reklamfilmen skulle kunna se ut.

Jag retuschade in objekt i en befintlig butiksmiljöbild. Till höger ser ni en före och efter bild. Det är 2 bilder resten är målat i photoshop. Jag är relativt snabb på just den här typen av retuscher och det tar inte direkt längre tid att göra ett par sådana bilder som det tar en  vanlig tecknare att  göra ett detaljerat storyboard. Bilderna visades på en projektor med en speakerröst som berättade handlingen till passande bakgrundsljud.

Hela pitchen var ett ganska ansträngande projekt inte för de visade bilderna utan för att bildspelet skulle synka med ljud samt en massa korr. Det krävdes en hel del övertid. Jag var tvungen att ta mig in 2 helgdagar och jobba fram till midnatt samt fixa barnvakt åt min son, något som är surt för att vi har ingen övertidsersättning alls. Men vi vann iallafall pitchen och jag o en kollega blev belönade 3 biobiljetter var. Lite sne är jag över att alla i arbetsgruppen fick käka gratis under helgsjobbet utan jag, så man kan säga att jag gick fett minus den helgen.

Att vinna en pitch i den här storleken är resultatet av ett bra sammarbete av massa kompetenta människor. Ingen kan individuellt ta åt sig mer ära än nån annan det är ett teamwork. Men jag hörde att någon sa att Bokia sagt att det var just “storyboardsbilderna” som fick dem att bestämma sig. Om det är sant eller ej det vet jag inte, men det var kul att höra iallafall.
Tyvärr slösade jag mina biobiljetter på 3 jättedåliga filmer.
polis
djungel riddare

0 kommentarer:

Skicka en kommentar