tisdag 17 februari 2009

Elfack – Är du på?

Elfacklogo
Det är många mässor nu. Senast i raden är den kommande Elfackmässan på Svenska mässan i Göteborg. Mitt jobb har främst bestått i att fixa en neonliknande logga, lite webbdelar samt mängder med banners.
I ett försök att vara rolig (misslyckas jämnt) så döpte jag min arbetsfil “Elfack” till “Elfuck”. Nu råkade jag dock bli sjuk just när jobbet skulle visas för kund. Ingen på byrån märkte nåt, men kunden hörde av sig och hade varit ganska irriterad. U och A sitter långt ifrån varandra så det var svårt att skylla på ett ärligt misstag. Projektledaren försökte göra en grej av det hela, undra vad hon hade väntat sig som straff på mig, linjalrapp?

elfackwebb
Ovan är en bild från webbsidan. Bakgrunden är ett videoklipp som jag lagt ett raster på för att få en slags LCD displaykänsla, funkade även att dra ner videokvaliteten på det sättet och på så sätt spara laddningstid. Knapparna har jag byggt med säkert 5 lager med diverse filter per knapp och har fått en ganska schysst glow

Sen alla dessa mängder med banners. Arbetssättet är aningen lustigt för varje ny banner så sitter en AD o copywriter o gör en detaljerad PDF skiss i 300 dpi. Sedan tar jag o gör en animerad gif i typ 140x140 pixlar, som sedan måste läggas upp på en visningsserver för AD´s godkännande. Personligen så tycker jag att man kunde enat sig om ett budskap så behövde de enbart ange pixelmåtten. Jag är helt övertygad om att om jag fick bestämma arbetsgången så skulle produktionskostnaden kunna skäras ner till en tiondel, men “where is the fun in that”.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar