torsdag 29 januari 2009

My dog, vem kan motstå dom?

My dog har ju redan varit (3 – 6 Januari –09), men postar iallafall ett inlägg. Passar på att berätta lite historia hur dessa bilderna kom till, samt visar en bild (nedan) från förra årets mässa.

doggystyle2

En gång för väldigt längesen så hade jag lite tid över, så jag satt och retuschade mina kollegors nyligen fotade hundar. Jag förstärkte deras uttryck, förstorade nosar, lade glans i ögonen, gjorde pälsen blankare etc. Jag gillade dessa Disneyliknande jyckar (som ni kan se ovan och till höger), och mailade iväg bilderna till en stor hundmatstillverkare. Jag fick nästan genast svar tillbaka att de hade ett jobb som skulle passa oss. Jag skickade vidare svaret till min chef, jobbet gällde bilder till förpackningar. Det vankades ju kosing så jag fick inte vara med på jobbet som tilldelades några andra på byrån. Bilderna blev ett par riktigt bra “helt vanliga hundbilder”. Kunden sa att de var nöjda, men mig veterligen så fick vi aldrig nåt mer jobb därifrån. Ibland undrar jag om det inte var just det där aningen överdrivna uttrycksfulla hundarna de kanske egentligen ville ha istället för “bra helt vanliga hundbilder”, men det e ju bara en gissning.

Hursomhelst mina hundbilder kom trots allt till användning iallafall. Några år senare så användes de till hundutställningen “My Dog” på Svenska Mässan. Såvitt jag vet så blev det en ganska uppskattad kampanj.
Året senare, alltså detta året 2009 så det var dags för en ny upplaga av My dog. Att hitta bra hundbilder var svårt, att fota nya var dyrt. Men det fanns mycket fina bilder från där där plåtningen som nämndes ovan.

doggystyle
Årets bilder handlade om Divor. De bilderna vi hade var perfekta, mer diviga kan nog inte hundar bli, vissa av dem har aldrig trampat på bar mark med sina tassar utan har alltid använt skor, de långhåriga hundarna hade även papiljotter på sig. Rob Vanstone har fotat samtliga hundar och jag har gjort retusch. Bilderna var ganska enkel retusch, bara byta bakgrund o klippa in några händer. Jag gillar bilderna och kampanjen jättemycket, hundarna e så coola.

mydog

mydog2

0 kommentarer:

Skicka en kommentar